Uživatel: nepřihlášen  přihlásit  registrovat
Google

Tipy a triky

Zobrazit podle zbraní

~ Tryskový batoh Nízká gravitace Rychlá chůze Laserový zaměřovač Neviditelnost
F1 Bazuka Naváděná raketa Granátomet Naváděný holub 1, 2 Odpalovač ovcí
F2 Granát Střepinová bomba Banánová bomba Válečná sekera Zemětřesení
F3 Brokovnice Pistole Uzi Kulomet Dlouhý luk
F4 Rána pěstí Dračí koule Kamikadze Sebevražený útok Dloubnutí
F5 Dynamit Mina Ovce Super ovce Krtkova bomba
F6 Letecký útok Napalmový útok Poštovní nálet Nálet min Eskadra krtků
F7 Autogenová lampa Pneumatická vrtačka Trám Baseballová pálka Sada pro stavbu mostů
F8 Lano ninjů Bungee Padák Teleport Šupiny spravedlnosti
F9 Super banánová bomba Svatý granát Plamenomet Armáda spásy MB bomba
F10 Benzínová bomba Skunk Starobylá váza Nálet ovcí Kobercová bomba
F11 Šílené krávy Stará dáma Betonový osel Indický nukleární test Armageddon
F12     Volba červa Zmrazení Patsina magická střela

doporučujeme = doporučujeme

Tipy

Klávesové zkratky, ovládání doporučujeme

Přehled klávesových zkratek, které můžete využít během hry.

Pozn.: Některé zkratky se vztahují pouze na WA s nejnovějším patchem, WWP neumožňují např. minimalizaci nebo couvání.

pohyb

útok

chat

  • Page Down – zobrazí chat
  • Page Up – skryje chat
  • Ctrl + Page Down – trvale zobrazí chat
  • Ctrl + Page Up – zruší trvalé zobrazení chatu
  • Ctrl + ↑ nebo ↓ – zvětší nebo změnší panel chatu
  • podrobné informace

ostatní

  • Home – přesune výhled na aktivního červa
  • Ctrl + Home – „zamkne“ kameru, která bude sledovat aktivního červa
  • Ins – nastavení úrovně grafických detailů
  • Del – zobrazení názvu týmu – jména červa – energie
  • Alt + Del – průhledné nápisy nad červíky
  • Shift + Del – trvalé zobrazení energie týmů
  • Shift + Esc – minimalizace hry
  • Shift + Pause – oprava „rozpadlých“ barev (nutný patch 3.6.30.0 nebo vyš­ší)
  • Tab – přepínání červů
  • T – obláček značící přemýšlení

ovládání při přehrávání záznamu

  • 1 – bežná rychlost
  • 2 až 9 – rychlejší přehrávání
  • Shift + 2 až 9 – pomalejší přehrávání
  • M – nastavení počátečního bodu
  • R – přehrání znovu od počátečního bodu
  • S – přehrávání po jednotlivých snímcích
  • podrobné informace

Hra bez CD pomocí virtuální mechaniky doporučujeme

Pokud máte originální CD Worms Armageddon nebo Worms World Party a nechcete jej opotřebovávat neustálým vkládáním do mechaniky, můžete si vytvořit virtuální mechaniku. Také ji budete potřebovat, pokud máte obraz originálního CD ve formátu ISO.

Krok 1: Vytvoření obrazu CD

  1. Stáhněte si vypalovací program InfraRecorder (zdarma) z oficiální stránky. Stačí přenositelná (portable) verze v archívu ZIP – vyberte ale správně 32bitovou nebo 64bitovou (x64) verzi.
  2. Rozbalte stažený archív a spusťte program.
  3. Na úvodní obrazovce klikněte na tlačítko Read Disc.
  4. Vyberte správnou mechaniku, klikněte na tlačítko se třemi tečkami (…) a zadejte umístění cílového souboru.
  5. Kliknutím na tlačítko OK zahájíte vytváření obrazu.

Krok 2: Připojení vytvořeného nebo staženého obrazu

  1. Stáhněte si program Daemon Tools Lite (zdarma) z oficiální stránky nebo serveru FileHippo.
  2. Spusťte instalační program a nainstalujte Daemon Tools podle výchozího nastavení (všechny dialogy potvrďte tlačítky OK nebo Další). Během instalace se může zobrazit výzva k restartu počítače.
  3. Po dokončení instalace se na hlavním panelu zobrazí ikona Daemon Tools . Klikněte na tuto ikonu, potom na zobrazenou virtuální mechaniku a v dialogovém okně přejděte k souboru ISO, který jste vytvořili v předchozím kroku nebo stáhli.

Zrychlení spuštění hry doporučujeme

Chcete zrychlit zdlouhavé spouštění hry? Klepněte pravým tlačítkem na zástupce wormíků, vyberte příkaz Vlastnosti a do pole Cíl na konec připište:

WA: " /nointro", celý text tedy bude např. „D:\hry\worms armageddon\WA.exe“ /nointro

WWP: " -nointro", celý text tedy bude např. „D:\hry\worms world party\wwp.exe“ -nointro

Klávesy po minimalizaci doporučujeme

Problém při minimalizaci hry je, že v operačním systému nejdou používat klávesové zkratky (Alt + Tab na přepínání oken, klávesa Win pro vyvolání nabídky Start apod.). Chcete-li zachovat funkčnost kláves a klávesových zkratek, libovolně přejmenujte soubor wa.exe (například na start.exe).

Přehrávání záznamů

Záznamy všech odehraných her naleznete ve složce wa\user\games. Klepnete-li na soubor s příponou „wagame“ pravým tlačítkem myši, máte několik možností:

  • Playback – přehraje záznam od začátku,
  • Playback at – zadejte čas ve formátu mm:ss a záznam se automaticky přetočí na danou pozici,
  • Extract Map – aneb jak dostat ze záznamu mapu…
  • Extract Scheme – …nebo schéma, které bylo použito,
  • Export Video – nepoužívat (exportuje 30 obrázků za každou sekundu záznamu), pro natáčení videí ze záznamu použijte program Fraps,
  • Export Log – vytvoří soubor s podrobnými informacemi o záznamu (vhodné pro vyhledání klíčových momentů zápasu).

Během záznamu můžete používat některé klávesové zkratky.

Chcete-li se podívat na záznam hry, kterou jste hráli pomocí rozšíření WormKit, klepněte na něj pravým tlačítkem, zvolte příkaz Otevřít v programu… a nalistujte soubor wormkit.exe.

Chat ve hře

tip chat

Když během hry začne v levém (WWP) nebo pravém (WA) horním rohu obrazovky drnčet červený telefonek, v chatu se objevila nová zpráva. Chat vyvoláte klávesou Page Down a skryjete pomocí Page Up. S nejnovějším patchem pro WA je také možné chat trvale zapnout (Ctrl + Page Down) nebo vypnout (Ctrl + Page Up) a číst si tak zprávy i během tahu. Patch dále umí měnit počet řádků chatu pomocí Ctrl + šipka nahoru nebo šipka dolů.

V chatu také existuje možnost změnit barvu a formát výsledné zprávy. Následující příkazy (bez uvozovek) pište začatek každé zprávy:

  • "/anon " – napsaný obsah se po odeslání zobrazí žlutě v hranatých závorkách (bez uvedení autora),
  • "/me " – před textem se zobrazí vaše přezdívka a samotný vzkaz bude mít zelenou barvu,
  • „/afk“ nebo „/away“ – hra bude automaticky přeskakovat vaše tahy (vhodné, pokud si potřebujete někam odskočit a nechcete zdržovat ostatní hráče),
  • „/red, blue, green, yellow, cyan, magenta“ – při týmové hře pošle hromadnou zprávu všem hráčům z vašeho týmu (efektivnější je však příkazy provést klávesami F9 – F12)
  • „/h2so4“ – barva vody se bude měnit v průběhu hry (opětovným zadáním příkazu se barva ustálí)

Průhledné nápisy

průhlednost

Taky vám někdy překáží nápis se jménem červíka a jeho aktuálním zdravotním stavu? Můžete klávesou Delete tyto nápisy úplně vypnout. Efektivnější je použít klávesovou zkratku Alt + Delete, která nápisy zprůhlední a umožní tak vidět i terén za nimi. Opětovným použitím zkratky vrátíme nápisy do původního stavu.

Rozptyl střelných zbraní

Jistě se vám už stalo (například při hraní Mine Madness), že jste ze střední vzdálenosti do soupeře nasypali celý zásobník kulometu a on se sotva pohnul, a jindy jste ho zase několikrát zasáhli přes celou mapu. Jak to tedy je s rozptylem střelných zbraní? Ostřeloval jsem za vás traverzy a zjistil to. :-)

Na vzdálenost 1000 pixelů je průměrný rozptyl následující:

  • pistole: 75 pixelů (5 nábojů)
  • UZI: 115 pixelů (10 nábojů)
  • kulomet: 220 pixelů (20 nábojů)

Jak jste patrně očekávali, čím více nábojů a vyšší kadence, tím větší rozptyl. I proto je někdy pro sestřelení červíka ze vzdáleného místa vhodnější přesnost pistole, než hrubá síla kulometu…

Týmové zbraně

Nastavení týmové zbraně je klíčové pro módy Intermediate a Elite – správně zvolená a v pravou chvíli použitá zbraň vám může získat rozhodující převahu nad soupeřem. Na výběr je několik zbraní, přičemž každá z nich má jinak nastavený počet nábojů a prodlevu. Více v následující tabulce.

zbraň munice prodleva
krtek 3 0
naváděný holub 2 2
odpalovač ovcí 1 1
plamenomet 1 1
stará dáma 1 1
super ovce 1 7
svatý granát 1 4
šílená kráva 2 1

Základní dovednosti

Couvání

V jedné ryze české komedii (vzpomenete si jaké?) se praví: „Dopředu se to jezdí, ale dozadu to už holt chce fištróna.“ :-) Ve hře Worms Armageddon couvání tak složité není. Stačí při chůzi (šipka vlevo nebo vpravo) držet současně klávesu Shift a červík bude couvat požadovaným směrem.

Časování bomb a počítání stáda

Nezapomínejte, že granát, střepinová (cluster) a banánová bomba se dají načasovat pomocí kláves 1 – 5 na alfanumerické klávesnici. Čas je vyjádřen v sekundách. U těchto zbraní se také dá nastavit jejich odskok po odrazu pomocí kláves „+“ a „-“ opět na alfanumerické klávesnici (klávesy vlevo od Backspace). Plus způsobí, že granát bude hodně skákat, naopak minus ho takřka přiková k zemi.

Stejným způsobem, jakým jste časovali bomby, můžete určit, kolik šílených krav na nepřátele pustíte. Mějte na paměti, že více krav můžete poslat různým směrem. Stačí se v pruběhu jejich vypouštění „na pastvu“ směrovou šipkou otočit požadovaným směrem. Efektivita zaručena.

Ve WA s nejnovějším patchem se dá pro nastavení času a odskoku použít i numerická klávesnice.

Druhy skoků

tip skok

Ve Worms Armageddon a Worms World Party existuje celkem pět různých druhů skoků: skok dopředu (Enter), skok dozadu (dvakrát Enter), skok nahoru (Backspace), vysoké salto vzad (dvakrát Backspace) a nizke salto vzad (dvakrat Backspace a Enter). Využitelnost některých skoků je diskutabilní, velmi efektivně se ale dají použít v kombinaci s nějakou zbraní. Další informace naleznete v následujícím odstavci.

Útoky ve výskoku

tip launch

Zbraně se dají velmi efektivně využít v kombinaci s výše uvedenými skoky. Útočit z výskoku můžeme převážně se zbraněmi pod klávesou F4, dynamitem, minou a různými „zvířátky“ (krávou, ovcí, babičkou apod.) Použítí nízké gravitace dané možnosti ještě rozšiřuje a je tak možné dobýt i jinak těžko dosažitelná místa.

dragon ball | fire punch | vyhození babičky

nálet krav | babička umí létat opravdu vysoko

Pohyb na laně

Při pohybu na laně je důležité zachovávat si stálou frekvenci vystřelování a uvolňování lana. Klíčové je uvolňovat lano ve správnou chvíli, tzn. až při zhoupnutí vzhůru, ne ještě směrem dolů. Rychlejšího pohybu dosáhnete tak, že kromě zhoupnutí šipkou do strany ještě také při každém obloučku zkracujete lano šipkou nahoru (viz druhá část prvního videa).

Chcete-li se dostat na níže položená místa, můžete použít techniku volného pádu. Je třeba nejprve dostat lano co nejvíce do vodorovné polohy a potom ho uvolnit a nechat červíka padat. Ve správném momentě (= ještě před nárazem do země :-D) se samozřejmě opět chytíte. Tuto techniku můžete snadno trénovat mezi dvěma stěnami blízko sebe (viz video).

pohyb tam a zpět | volný pád 

Útoky (nejen) z lana

tip drop

Chcete-li zaútočit zbraní z lana, padáku, bungee apod. stačí použít jednu z výše uvedených pomůcek, vybrat si požadovanou zbraň (s výhodou lze použít klávesy F1 – F12) a stisknout Enter. U zbraní typu ovce (které je nutné dalším stiskem mezerníku odpálit) jsou dvě možnosti: prvním stiskem Enteru zbraň vypustit a druhým odpálit, nebo stisknout Enter a vypustit zbraň, pustit se z lana pomocí mezerníku a poté zbraň odpálit opět mezerníkem.

klasické upuštění dynamitu | použití bazuky | použití sbíječky | útok z padáku

rozsévání krav | použití naváděné zbraně

Triky bez lana

Létání mimo mapu s naváděnou ovcí doporučujeme

Chlupatej dynamit, Superman ve svetru, James Bond v rouše beránčím. Že ve hře není taková zbraň? Ale jděte – vzpomeňte na létající super ovci, nebo její upgrade, vodní ovci. Znáte lepší přirovnání? :-)

S pomocí tohoto triku se dostanete s ovečkou prakticky kamkoli. Málokdo totiž ví, že ovečka s pláštěm na zadech umí létat i mimo mapu (myšleno v jeskyních). V okamžiku, kdy „dáte ovci křídla“, a začnete ji ovládat pomocí šipek, můžete vyletět i kamkoli mimo mapu (vlevo, vpravo, nahoru nad nezničitelný strop a s vodní ovcí i dolů pod viditelný okraj vody), řídit ovci podle šipky na ni ukazující a následně se vrátit zpět „do terénu“.

Toto přijde velmi vhod obzvláště tehdy, stojíte-li s červem na okraji uzavřené mapy a máte omezený přístup k její zbývající části. Nechte tedy z reproduktorů zaznít legendární „bééé, bééé“, proleťte se s ovcí nad mapou a z druhé strany mapy překvapte vyděšené nepřátelské červíky.

Tento postup se dá použít také s naváděným holubem, ale jen pro přelet např. z pravé horní do pravé dolní části jeskynní mapy

Prostřelení mostu

Prostřelení mostu pomocí brokovnice (nastavené na sílu tří hvězdiček) znamená efektivní (i efektní) získání bedny či přesunutí sudu. Chcete-li získat bednu, která je na mostě, pod nímž stojíte, stoupněte si přimo pod bednu a brokovnicí vystřelte kolmo vzhůru – bedna vám spadne do náruče. Bude-li na mostě místo bedny sud, ten nevybouchne, ale spadne dolů. Takto připravený sud můžete nechat explodovat druhým nábojem brokovnice a soupeře stojící poblíž tak připravit o cenné životy.

*Pokud stejným způsobem vystřelíte na na mostě stojícího červa, ten zůstane brokovnicí nedotknut a zranění mu způsobí až případný pád. Shození červíka přitom není tak náchylné na místě, na kterém stojíte. Nemusíte tak stát přímo kolmo pod nepřítelem a přesto docílíte jeho pádu.

Rozmrazování červů

rozmrazování

klepněte pro zvětšení

Díky tomuto triku můžete vyzrát na vychytralé soupeře, kteří se vám před očima proměnili v kostku ledu (použili Zmrazení). Když se soupeř zmrazí, není možné jej zranit a pohybovat s ním lze velmi omezeně (pouze ve svislém směru) – řešení se tak nabízí v podobě zápalné láhve (F10). Když ji hodíte na červa v kostce ledu, tak se sice ihned nic nestane, ale při dalším tahu zmrzlého soupeře červ nejprve rozmrzne a na ohni se spálí.

Podobným způsobem lze ke zmrzlému červu umístit i minu (a neaktivovat ji) – soupeř bude mít ihned po začátku tahu tři sekundy na útěk od miny.

Pozor! Pokud je na tahu červ soupeře, který byl takto popálen (případně zraněn minou), soupeř přijde o svůj tah, jelikož se jeho červ „při jeho tahu“ již zranil. Uvozovky jsem použil záměrně, jelikož je minimálně sporné, zda ke zranění dojde již při tahu soupeře, nebo ještě před ním.

Sekerou přes překážku

sekera

klepněte pro zvětšení

Sekera – začínajícími hráči opovrhovaná, profíky milovaná zbraň. Při standardním nastavení ubírá polovinu životů, má poměrně velký rozsah (na to, že se jedná o kontaktní zbraň), ale hlavně s ní můžete soupeře obrat o životy i přes překážku.

Tato technika je vhodná např. do taktických módů. Občas se stane, že stojíte proti červu soupeře sice blízko, ale dělí vás překážka (neprokopaný tunel, vysoká překážka). Potřebujete soupeře obrat o životy, ale zároveň mu neusnadnit cestu k vám zničením překážky? Sekera je vhodný nástroj – pokud stojíte v dostatečné vzdálenosti od nepřítele, rána sekerou mu ubere životy, ale překážka zůstane nedotčená.

Rubber

Toto není trik v pravém slova smyslu – je to vlastnost, kterou lze do WA doplnit pomocí WormKitu. Po její aktivaci se červíci odrážejí od stěn, stropů i podlahy a pády z lana tak neukončují tah. Této vlastnosti se dá velmi dobře využit ke zrychlení pohybu, jak ukazuje video.

Smrtonosné střepiny doporučujeme

Střepinová (cluster) bomba je poměrně slabá a podceňovaná zbraň. Pokud ji ale správně položíte těsně pod úroveň nepřátelského červa, můžete mu snadno ubrat 90 a více bodů. Stačí přijít k červíkovi, jakýmkoli výskokem ho nadzdvihnout a vlézt na jeho místo, než se stihne vzpamatovat. Potom už jen namiřte střepinovou bombu rovně dolů a krátkým stisknutím ji položte. V ideální pozici prochází vršek hlavy vyšeho červa středem očí nepřítele.

Skok po teleportu doporučujeme

Nevýhodou teleportu je fakt, že poté, co se červ objeví na vámi vybraném místě, už s ním nelze dále pohybovat a hrát. Přesto existuje způsob, jak po teleportu změnit místo – odskočit. Červík má totiž po teleportu na tah ještě 2 setiny sekundy, což je přesně čas, který vystačí na provedení skoku. Aby se vám skok povedl, je nutné červa umístit tak, aby po teleportu nepadal (neumísťovat ho do vzduchu, ale na zem). Stiskem patřičné klávesy pro provedení skoku těsně po (nebo lépe ještě během) teleportu, červ odskočí. Tato technika se může hodit, potřebujete-li aktivovat nějakou minu nebo při sbírání beden.

Jak skok po teleportu vypadá v praxi se můžete podívat například na stránkách Worms Knowledge Base.

Trik (nejen) s bazukou (bazooka glitch)

trik_glitch

Často diskutované a někdy zakázané využití „chyby“ ve WA/WWP. Tento trik lze provést s bazukou, granátometem, naváděnou raketou a holubem (benzínová bomba vyžaduje jiné provedení). Stoupněte si za červíka a vylezte mu na ocásek přesně tak, jak je naznačeno na prvním obrázku vpravo – dolního okraj útočícího červa se musí přesně krýt s vrcholkem ocásku oběti. Oba červíci se musí dívat stejným směrem. Potom už stačí jen vystřelit lano kolmo nahoru, vybrat příslušnou zbraň, položit ji a (zvláště v případě holuba) rychle utíkat. Pokud namíříte naváděnou zbraň směrem nahoru za oběť, střela odletí pryč. Namíříte-li ji kamkoli jinam, exploduje na místě.

Chcete-li takto upustit benzínovou bombu, je třeba postupovat jinak. Pádem z lana se dostaňte na úplně stejnou pozici, jako cílový červ. Potom se opět chyťte lanem kolmo nad sebou a mírně se přitáhněte, aby se spodní okraj útočícího červíka kryl s horním okrajem ocásku oběti. A už stačí jen položit lahev a za několik sekund si pochutnávat na flambovaném soupeři. :-D

Trik s padákem a bungee doporučujeme

Hrajete vícepatrovou jeskynní mapu a chcete svému červíkovi rozšířit obzory? Pak jste tu správně. Tento trik se dá použít pro snadný přesun z horní do dolní části mapy na stejné straně. Provedení je snadné – zvolte si padák (vítr samozřejmě musí foukat směrem do mapy) a vydejte se za hranice mapy. Stačí prostě jít a po chvíli se objevíte v dolní části mapy.

Obdobný trik lze provést i s bungee, ale provedení je komplikovanější. Pokud se totiž odrazíte od hrany mapy a dostanete se příliš daleko za její hranice, spadnete z bungee a utopíte se (podobně, jako když vylétnete z jeskyně s lanem). Správné provedení je následující: nejprve se s bungee spusťte z okraje mapy, ale nedržte přitom žádnou směrovou šipku. Potom počkejte, než se červík objeví u dolního otvoru zpět do jeskyně (můžete ho nechat zhoupnout až k vodě, neutopí se), a jediným zhoupnutím na správnou stranu ho dostaňte zpět do mapy.

Triky s lanem

Mexi

[enties] Chytneme se překážky, kterou chceme přeletět, krátkým švihem se o ni odrazím a těsně po chvíli, kdy se červík dostane nad úroveň úchytu, uvolníme lano. Tím se červík dostane do pomalého vertikálního pohybu směrem nad místo, za které se držel, a pokud byl odraz proveden dobře, tak i přes překážku. Je důležité padat co nejblíž za překážku, aby bylo možné se bez rizika chytit.

Shadow a spike doporučujeme

Shadow může při správném provedení uspořit 1–2 sekundy oproti prostému zhoupnutí do strany (nemluvě o eleganci) a pomůže rychleji nabrat rychlost. Před místem, které chceme překonat, se nakloníme do strany tak, aby se červ nacházel nad hranou (úhel mezi stropem a červíkem by měl být co nejmenší). V tento moment uvolníme lano a hned jej znovu vystřelíme a uvolníme, což vychýlí červíka z dráhy a umožní po pádu vystřelit lano znovu v opačném směru. Pro tento trik je vhodné mít klávesnici s fungujícím mezerníkem, protože je nutné jej stisknout velmi rychle třikrát za sebou.

Princip spiku je stejný jako u nabrání rychlosti při odrazu od zdi. Červík by měl narazit do stropu v místě, kam chceme padat. Mezerník je nutné stisknout ihned po nárazu. Načasování je klíčové – pokud mezerník stiskneme předčasně, červík narazí do stropu a následuje nekontrolovaný pád. Pokud naopak lano uvolníme příliš pozdě, červ nepadá kolmo dolů od místa odrazu, což je zvláště v úzkých úsecích nežádoucí.

Skidow

Zajímavě vypadající trik se specifickým použitím a složitým popisem – prohlédněte si video…

Surf

Tento trik lze provádět pouze ve WA s rozšířením TestStuff (součást novějších patchů; před hrou napište do chatu zprávu /test nebo /ts). Chytněte se za vhodný bod u vody, zvolte lano (ne padák jako obvykle), dostatečněte se rozhoupejte, proveďte žabku a potom znovu vystřelte lano klávesou Enter.

Tapstart

Často používaný počáteční tah v Rope Race. Postavíme červa blízko překážky, kterou chceme překonat. Namíříme lano přímo před sebe, uděláme salto vzad (2× Backspace), vystřelíme lano a hned po zachycení ho pustíme. Aniž bychom cokoli dalšího dělali, červík se ladně přenese přes překážku díky energii získané při výskoku. Pro tento trik je třeba mít postřeh a hbité prstíky.

Generování RSS kanálu aktualit…